Lars-Johan Jarnheimer

«Management by mormor»

Lars-Johan Jarnheimer. Foto.

LEDELSE OG ENDRING I EN NY VERDEN

Som styreformann i IKEA worldwide, er Lars-Johan Jarnheimer en av de mektigste næringslivslederne i Skandinavia. Hans måte å tenke ledelse og bedriftsutvikling på, vil overraske og inspirere mange på Temposeminaret.

Lars-Johan Jarnheimer er ikke som de fleste andre toppsjefer. Der andre gikk på handelshøyskolen, brukte han tiden på å intervjue rockeartister. Og mens andre satset på et glattslikket image, spilte Lars–Johan gjerrig Smålenning i reklamefilmer. Kanskje ikke så overraskende at han ble valgt som årets leder i Sverige så tidlig som i 2003 med begrunnelsen “En annerledes og befriende ny type leder.”

Etter lederjobber i Tele2, IKEA, H&M, SAAB, ZTV og Eniro er Lars–Johan en av Skandinavias virkelig store ledere – takket være sin bestemor som han sier. I tillegg til IKEA-vervet, har Jarnheimer også styreverv i SAS, Eniro, Egmont, CDON, Elite Hotels m.fl. Han er også styreleder i BRIS (Barnas Retter i Samfunnet).

Lars-Johan kan blant annet fortelle om hvordan Hennes & Mauritz erobret verden. Mens de hadde stor suksess i USA, Tyskland, Frankrike, England etc, tok det lang tid før man lyktes i Norge. Det tok lengre tid enn noe annet land før H&M ble lønnsomme i Norge. Hva var årsaken?

Jarnheimer liker ikke næringslivets stereotypier. Han mener at de verdier og idealer han fikk fra sin bestemor forsvinner i større og større grad: Uten høflighet og kunne passe tiden, er all utdannelse bortkastet! Andre ledere snakker om “Management by fear” og “Management by walking around”; Lars-Johan leder gjennom “Management by mormor” og deler sine råd om bedriftsledelse med oss.

Temposeminaret
Suksessfaktorer i livet – og næringslivet.